Aia cu "we have taken into account your performance and regretfully our expectations have not been sufficiently met" e anatologica. Am intalnit-o la romani, dar si la un maltez, cu acelasi cuvinte si la fel in 3-5 luni, depinde de cat de lunga era durata perioadei de proba...
Dat fiind ca vineri la pranz m-au dat afara, vineri dup-amiaza am avut o discutie cu HR, iar luni dimineata eram back in, dar intr-o alta echipa (care 5 ani mai tarziu ma voia de manager) -- eu cred ca oamenii aia nici nu stiau ce voiau, de fapt.
Mai sunt si exceptii. A existat o companie unde tot procesul de onboarding era declansat de HR prin ServiceNow si de la crearea contului pana la aplicatiile specifice rolului erau toate automatizate. Veneai la birou (prin 2017) si era totul gata instalat, configurat, aveai drepturile necesare rolului din prima zi. Knowledge Transfer-ul era cel care dura 1-3 luni (in functie de rol) dar era deja planificat de manager (american). E drept, totul era customizat, construit in-house de o echipa de oameni care stiau ce cacat faceau. Iar departamentele intre ele colaborau nu se rupeau in orgolii care-i mai coios.
La corporatii mari (10K+)...mai bine intrebi de Mac si aia e. Nu am vazut corporatie care sa gestioneze procesul la fel de bine.
Primul job la Ubisoft venisem pe un limbaj si un engine, m-au mutat pe ceva intern, mi-au dat timp suficient sa ma acomodez + 3-4 oameni care erau tot timpul dispusi sa-mi explice si sa ma ajute;
Worst onboarding:
La ultimul contract (4h/zi) singurul dev pe Backend, ala dinaintea mea plecase cu o saptamana inainte sa vin eu, deci knowledge transfer 0. Dupa 3 zile Product Owner-ul tipa la mine ca de ce imi ia atat de mult timp sa fixez bug-urile. Imi spunea ce era in cod (de fapt ce ii zisese fostul dev) si eu nu gaseam nimic implementat....Dupa o luna le-am zis pa....
La mine este asa, procesul de onboarfing este delansat de HR prin servicenow. Eu ca line manager tre sa ma asigur cu 2 sapt inainte ca omul sa inceapa( aici legal poti incepe job noi pe 1 ale lunii sau 15) ca are acces peste tot si profil creat in toate app pe pe care le folosim. Are 1 zi si jumatate de onboarfing cu functiunile suport gen IT, HSSE si HR sa inteleaga un pic politicile interne si exista un pagina de intranet cu toate info de care are nevoie. In ziua zero are toate toolurile de care are nevoie si un buddy assignat care are grija de el primele 2 sapt, la mine e unul din Super Useri. Pe rol onboardingul e compus fin 2 elemente, eu ca line manager 3 sessiuni remite sau F2F, cum doreste, in care ii explic high kevel overview la cem dam cu sapa si dinamica echipelor si unul din Super Useri care ii arata efectiv proiect cu proiect cine ce cum. Daca e backfill cel pe care il inlocuieste este responsabil de trainingul on the job, daca e rol nou echipa cu care lucreaza este responsabila sa urmeze planul stabilit impreuna cu ei de onboarding si ce ar trebui sa faca persoana respectiva. In primele 2 luni are 121 cu mine saptamanal cu un VTB creat de mine anterior iar in backlog are tot ce ar trebui sa invete, afle, incerce sa faca in primele 3 luni.Pentru traininguri avem platforma separata cu profile duferite in functie de rol si deadline uri in functie de pack. In luna a treia asessment de ambele parti daca mergem inainte( perioada de proba aici este 90 zile) sau nu ne potrivim. Din 2 new joiners de pe extern adusi in ultimii 3 ani ambii sunt si acum in echipa iau primul ruleaza absolut fantastic.
Cei la care sunt acum in Malta m-au socat la cum se face onboardingul... 2 decenii in Romania si aproape un an in Malta, nu ma pregatisera de asa ceva. Din prima zi, lista cu orele la care se face instructajul pentru fiecare segment. Persoane delegate sa faca instructaj, la partea de bancar, de utilizare a sistemului, compliance, etc. Unii dintre ei erau chiar sefii, altii colegi. Se bifa frumos la final fiecare training absolvit. Dupa 3 luni oferit din partea companiei training platit pentru trust administration, cu 12 lectii online si la final un examen (pe bune).
Totul perfect organizat si ajutor din partea tuturor fara nervi sau amenintari...
Este drept ca nu sunt maltezi, firmele malteze sunt in secolul trecut la capitolul organizare sau tehnologie.
Eu am trecut printr-un onboarding care a decurs asa:
- am primit un calculator;
- mi s-au aratat cateva chestii pe care trebuia sa le repet "monkey see, monkey do" style;
- dupa vreo 3 saptamani am ajuns sa fiu ignorat 90% din timp;
- cand puneam vreo intrebare, mi se raspundea ca e o chestie pe care trebuia s-o descopar singur;
- dupa 3 luni mi-au spus ca nu am ajuns la nivelul de care aveau ei nevoie si m-au dat afara.
.
Deci, da: use the Force, you must Luke!...
.
(mai multe nu mai spun, ca am mai discutat topicul asta si pe LinkedIn)
Aia cu "we have taken into account your performance and regretfully our expectations have not been sufficiently met" e anatologica. Am intalnit-o la romani, dar si la un maltez, cu acelasi cuvinte si la fel in 3-5 luni, depinde de cat de lunga era durata perioadei de proba...
cam tare, dar sigur nu vroiau sa fii telepat?
Dat fiind ca vineri la pranz m-au dat afara, vineri dup-amiaza am avut o discutie cu HR, iar luni dimineata eram back in, dar intr-o alta echipa (care 5 ani mai tarziu ma voia de manager) -- eu cred ca oamenii aia nici nu stiau ce voiau, de fapt.
Mai sunt si exceptii. A existat o companie unde tot procesul de onboarding era declansat de HR prin ServiceNow si de la crearea contului pana la aplicatiile specifice rolului erau toate automatizate. Veneai la birou (prin 2017) si era totul gata instalat, configurat, aveai drepturile necesare rolului din prima zi. Knowledge Transfer-ul era cel care dura 1-3 luni (in functie de rol) dar era deja planificat de manager (american). E drept, totul era customizat, construit in-house de o echipa de oameni care stiau ce cacat faceau. Iar departamentele intre ele colaborau nu se rupeau in orgolii care-i mai coios.
La corporatii mari (10K+)...mai bine intrebi de Mac si aia e. Nu am vazut corporatie care sa gestioneze procesul la fel de bine.
În cele mai multe cazuri primești în brațe proiectul și ți zice: Use the code Luke!
Best onboarding:
Primul job la Ubisoft venisem pe un limbaj si un engine, m-au mutat pe ceva intern, mi-au dat timp suficient sa ma acomodez + 3-4 oameni care erau tot timpul dispusi sa-mi explice si sa ma ajute;
Worst onboarding:
La ultimul contract (4h/zi) singurul dev pe Backend, ala dinaintea mea plecase cu o saptamana inainte sa vin eu, deci knowledge transfer 0. Dupa 3 zile Product Owner-ul tipa la mine ca de ce imi ia atat de mult timp sa fixez bug-urile. Imi spunea ce era in cod (de fapt ce ii zisese fostul dev) si eu nu gaseam nimic implementat....Dupa o luna le-am zis pa....
prima data cand aud ceva pozitiv despre Ubisoft :)))
La mine este asa, procesul de onboarfing este delansat de HR prin servicenow. Eu ca line manager tre sa ma asigur cu 2 sapt inainte ca omul sa inceapa( aici legal poti incepe job noi pe 1 ale lunii sau 15) ca are acces peste tot si profil creat in toate app pe pe care le folosim. Are 1 zi si jumatate de onboarfing cu functiunile suport gen IT, HSSE si HR sa inteleaga un pic politicile interne si exista un pagina de intranet cu toate info de care are nevoie. In ziua zero are toate toolurile de care are nevoie si un buddy assignat care are grija de el primele 2 sapt, la mine e unul din Super Useri. Pe rol onboardingul e compus fin 2 elemente, eu ca line manager 3 sessiuni remite sau F2F, cum doreste, in care ii explic high kevel overview la cem dam cu sapa si dinamica echipelor si unul din Super Useri care ii arata efectiv proiect cu proiect cine ce cum. Daca e backfill cel pe care il inlocuieste este responsabil de trainingul on the job, daca e rol nou echipa cu care lucreaza este responsabila sa urmeze planul stabilit impreuna cu ei de onboarding si ce ar trebui sa faca persoana respectiva. In primele 2 luni are 121 cu mine saptamanal cu un VTB creat de mine anterior iar in backlog are tot ce ar trebui sa invete, afle, incerce sa faca in primele 3 luni.Pentru traininguri avem platforma separata cu profile duferite in functie de rol si deadline uri in functie de pack. In luna a treia asessment de ambele parti daca mergem inainte( perioada de proba aici este 90 zile) sau nu ne potrivim. Din 2 new joiners de pe extern adusi in ultimii 3 ani ambii sunt si acum in echipa iau primul ruleaza absolut fantastic.
Bai da, misto asa
Cei la care sunt acum in Malta m-au socat la cum se face onboardingul... 2 decenii in Romania si aproape un an in Malta, nu ma pregatisera de asa ceva. Din prima zi, lista cu orele la care se face instructajul pentru fiecare segment. Persoane delegate sa faca instructaj, la partea de bancar, de utilizare a sistemului, compliance, etc. Unii dintre ei erau chiar sefii, altii colegi. Se bifa frumos la final fiecare training absolvit. Dupa 3 luni oferit din partea companiei training platit pentru trust administration, cu 12 lectii online si la final un examen (pe bune).
Totul perfect organizat si ajutor din partea tuturor fara nervi sau amenintari...
Este drept ca nu sunt maltezi, firmele malteze sunt in secolul trecut la capitolul organizare sau tehnologie.