Onboardingul, acest mister nerezolvat de nicio companie!
Nimeni nu are procese complete de integrat noii angajati!
Se intampla mereu si mereu cand incepem un job nou in IT: zici ca am aterizat acolo din senin si nu i-a anuntat nimeni. Marea majoritate a companiilor planuiesc angajarea pana cand semnezi contractul si ti se aloca un laptop, un badge si un birou, daca e cu munca la openspace. Dupa aia, Doamne ajuta!
De regula, vine seful, te ia de manuta si te prezinta echipei, la birou sau pe Zoom. Apoi cand intrebi de documentatie, de regula se spune ca au vrut sa faca dar a lipsit timpul. Dar nu e problema ca il intrebi pe Dorel, ca el le stie pe toate. Sau pe Costel de la testare, ca el face user case-urile si daca nu stie tot, vorbeste si cu designerul!
Daca esti programator, ti se asigneaza un peer sa te invete, spre netarmurita fericire a aluia, care e de legula luat prin surprindere. Ca i se cere sa codeze in continuare 8 ore pe zi si sa te invete si pe tine, cumva magic. Sau ti se spune ca se ocupa leadul de tine, dar si ala are 1001 chestii si tot te paseaza cuiva pana la urma.
Urmeaza circul cu conturile de mail, Jira, Git reteaua interna, Figma si ce mai e nevoie pe la casa omului. Si drepturi de acces pe fiecare si unde e repozitorul care trebuie samd. Si acolo dureri de cap si uneori nu se stie cine trebuie sa dea accesul, sau cati sefuti trebuiesc sa il aprobe intai de toate.
Si incepi usor usor sa te prinzi cine face ce si cine te poate invata cu adevarat despre ceea ce e vorba. Pacat ca de regula ala/aia e si cel mai ocupat/a si toti vin cu intrebari si cereri. Ca nu o sa pui in echipe numai oameni competenti si seniori, 1-2 din aia, restul iepurasi, ca nu iese profitabillitatea altfel.
Apoi incerci sa intelegi procesele, cine decide in mod real ce si cum merge de fapt produsul, cine are ultimul cuvant de spus? Asta. necesita sa mai stai o vreme acolo si sa prinda lumea incredere, pana afli ca Gigel, managerul e papagal de fapt si e Costel ala care decide ce si cum, ca el stie produsul mai bine. Sau ca Product-ownerul e la misto acolo si aia din business decid, taie si spanzura, ca ei au banul.
Bine, macar eu m-am obisnuit cu astea si aterizand pe pozitii de management de regula, ma pot duce sa vorbesc cu toata lumea. Si asa usor usor, aflu de la fiecare ce si cum si cel ii doare. Si mai ales ce vor schimbat, ca e treaba mea sa vad daca tine de mine sau de altii. Si desigur, sa organizez onboardingul pentru aia veniti dupa mine!
Dar niciodata, nicaieri, in niciun proiect sau firma nu am vazut un onboarding organizat si discutat si cu echipa, de cand se decide sa se ia un angajat nou pana la integrarea sa. Efectiv, ultima parte lipseste cu desavarsire si toata treaba asta e de un cretinism cosmic, pentru ca se pierde mult timp pana respectivul devine productiv. Si bate la cap si o gramada de oameni pana intelege.
Sau, desigur, e varianta in care face ce i se spune si daca nu, i se rupe. Am vazut angajati recent care isi vedeau de viata pe net dupa ce terminau ce li se spunea sa faca, fara un milimetru de implicare si pro-activitate.
Si nici macar nu ii condamn penru asta, e treaba companiei si a managementului sa organizeze onboarding-ul si transferul de cunostiinte, nu a ta sa te agiti ca un disperat, ca sa intelegi ce se vrea de la tine.
Eu am trecut printr-un onboarding care a decurs asa:
- am primit un calculator;
- mi s-au aratat cateva chestii pe care trebuia sa le repet "monkey see, monkey do" style;
- dupa vreo 3 saptamani am ajuns sa fiu ignorat 90% din timp;
- cand puneam vreo intrebare, mi se raspundea ca e o chestie pe care trebuia s-o descopar singur;
- dupa 3 luni mi-au spus ca nu am ajuns la nivelul de care aveau ei nevoie si m-au dat afara.
.
Deci, da: use the Force, you must Luke!...
.
(mai multe nu mai spun, ca am mai discutat topicul asta si pe LinkedIn)
Mai sunt si exceptii. A existat o companie unde tot procesul de onboarding era declansat de HR prin ServiceNow si de la crearea contului pana la aplicatiile specifice rolului erau toate automatizate. Veneai la birou (prin 2017) si era totul gata instalat, configurat, aveai drepturile necesare rolului din prima zi. Knowledge Transfer-ul era cel care dura 1-3 luni (in functie de rol) dar era deja planificat de manager (american). E drept, totul era customizat, construit in-house de o echipa de oameni care stiau ce cacat faceau. Iar departamentele intre ele colaborau nu se rupeau in orgolii care-i mai coios.
La corporatii mari (10K+)...mai bine intrebi de Mac si aia e. Nu am vazut corporatie care sa gestioneze procesul la fel de bine.