27 Comments

Nu știu alții cum sunt, dar eu sunt fericit cu dieselul meu de 3L și 195 kW :D

Expand full comment

De acord cu ce ai spus. Mai ales cu nesiguranta in metrou si spatiile publice, unde este plin de ciudati mai mult sau mai putin recognoscibili.

Jandarmii ies la pensie la 40-50 ani, apoi primesc pensii de peste 4000 lei fara sa faca nimic. O mare risipa de bani si de putere de munca. Acesti oameni ar putea fi trecuti de la paza la manifestatii/stadioane la ceva mai simplu dar nu mai putin important ca de exemplu paza in scoli ( la toalete si in punctele specifice /cunoscute ca periculoase din curtea fiecarei scoli ), la paza pe strazi, etc.

Solutii exista dar trebuie cautate. Sau macar sa fie cerute si apoi sa fie analizate sugestiile obtinute si sa se decida ce ar fi de facut . Dar la noi pare ca nu se cauta solutii.

Miorita - care promoveaza din copilarie ca resemnarea este o virtute si este caracteristica a romanilor loveste in toate domeniile.

Trebuie schimbate multe, inclusiv /pornind de la materialele educationale ( fiul meu a invatat anul trecut , in calsa a 12-lea cu acelasi profesor cu care am invatat si eu ( astia pot pana la 76 ani , nu pleaca deloc ca au salariu mare si ore putine pe care le cumuleaza cu pensia, in timp de tinerii profesori pleaca din tara sau lucreaza ca vanzatori ici colo ) si la romana a studiat aceleasi opere /autori studiati de mine.

Expand full comment

Am citit tot cap-coada, dar nu inteleg, ce ai vrut sa spui prin "La metroul ala nu s-au mai facut lucrari de mentenanta de 30 de ani"? Ca unul care lucreaza chiar in domeniu da-mi voie sa-ti spun ca se fac Revizii preventive de 1, 2, 3, 6 luni, 1 an, 2, 3, 4, 5, 10 etc. pana la Revizia de 20 de ani pentru trenurile de metrou, plus revizii specifice nr. de km, ca in auto si apoi o iau de la capat. Ca se intampla sa mai cada cate unul pe traseu, da, se intampla, dar ai idee cat circula un tren pe an? 100.000km. Tu si cu mine cam cati km parcurgem cu masina intr-un an? Daca ai merge nr. asta de km/an iti garantez ca ai avea destule surprize neplacute, mai ales la cum se fabrica motoarele in prezent si la cum a decazut calitatea per/total in domeniul auto. Cu toate acestea avem ramele Astra care se apropie de 40 de ani, Bombardier care implinesc 20 de ani si CAF care in curand vor face 10 ani. Metroul din Bucuresti, desi mai are multe de imbunatatit, iti garantez ca sta destul de binisor. N-ai vrea sa facem comparatii cu cel din Paris de exemplu, unde mizeria si nesiguranta predomina.

Expand full comment

Nu sta sa cada planseul ala? Am auzit de la un mecanic de tren acum cativa ani ca reparatii serioase pw tuneluri si pe cablaje nu s-au mai facut de mult de tot.

Expand full comment

Aa..daca vorbim de statiile de metrou, caile ferate si infrastructura in general, atunci ma scuzi, acelea sunt in grija Metrorex. Depourile si mentenanta trenurilor sunt concesionate unei firme private, la care lucrez si eu. Nu suntem nici noi perfecti, dar nu stam nici sa facem gratare in spatele atelierelor sau sa ne spalam masinile in timpul programului.

Expand full comment

pai se poate muri si pe alea, indiferent ce faceti voi. Eu de asta zic

Expand full comment

Iti recomand sa te muti in orice capitala europeana, ca sa intelegi de ce parcarea e scumpa si de ce in Bucuresti inca e ieftin sa parchezi. Nu vei gasi masini parcate pe trotuar (ca "nu incurca pe nimeni" - ce gluma buna), amenzile sunt ametitoare. De asemenea, acolo te mai si invarti cate o jumatate de ora in jurul blocului pana gasesti un loc de parcare, daca ajungi tarziu seara, ca nu sunt nominale.

Daca vrei parcare proprie, te muti la periferie.

Faptul ca iti platesti impozitele pe proprietate nu iti da automat si dreptul de a avea parcare sau parcare ieftina.

Si, hai sa fim seriosi, sa te plangi ca platesti 100 EUR pe an parcarea pentru un loc nominal e jenant.

Expand full comment

Asta cu o tara ca afara ma distreaza maxim. Si stau la periferie, apropo.

Faptul ca claponeala din Vest a atins culmea penibillului si ii iard pe fraieri la impozite la orice nu inseamma ca e justificat. Inseamna ca sumt dobitoci ca accepta. Cum isi fac ai casele ghene sa colecteze 11 aaci cu gunoi etc.

Scuze,

Nu ala e modelul pentru mine! 🤷‍♂️

Expand full comment

Modelul e bun, dar sa construiesti dupa modelul unei case din marmura, una de chirpici este metoda romaneasca... La ce au ajuns in vest, in tarile unde se traieste bine se datoreaza unei constiinte civice. La romani... e ca la turci, spaga este taxa pentru servicii speciale, mai departe, se aplica principiul "cum ne-o ajuta Dumnezeu". La anul sunt alegeri, nu ai cu cine vota. Cel putin nu mai trebuie sa ma gandesc cu ce primar sa votez...

Expand full comment

"La ce au ajuns in vest, in tarile unde se traieste bine se datoreaza unei constiinte civice." Nu mi se pare ca mai traiesc bine. Dar din nou, nu le plang de mila... si nu se datoreaza constiintei civice ci aplicarii legii. Principiul este Romanul cand se duce in Germania nu se mai pisa la colt de strada dar neamtul cand vine in Romania o face. Nu zic ca e bine la noi, avem multe probleme, problema parcarilor e una dintre problemele mici tinand cont ca si-n Bucuresti unii fac cacutz in fundul curtii sau unii n-au apa calda din perete sau lumina din tavan. Dar a lua ca model fara a gandi solutiile celor din vest la diverse probleme nu mi se pare ok. Aceeasi problema a fost in perioada lui Cuza/interbelica in care nu se puteau hotara "mai marii natiei" ce model de dezvoltare sa adopte. Poti cauta si citi ce au ales. ;)

Expand full comment

Constiinta civica inseamna o cultura a legii si a contractului. Romaniei dupa 50 de ani de comunism + 20 de ani de cvasi-peresroika ii lipseste aceasta cultura. Avem mame care sunt date afara in timpul concediului de maternitate, si care in loc sa il dea pe angajator in judecata se plang pe facebook, dar in final fac absolut nimic. Aceasta tine de constiinta civica, asupra a ce drepturi au si cum si le pot apara. Este diferenta majora fata de tarile vestice. Nicaieri nu este perfect, dar speranta de viata este diferita, iar in Romania, romanii sunt obisnuiti sa nu mai aiba speranta de a trai, ci doar de a supravietui. Iar asta nu este viata...

Da, Bucurestiul ar avea nevoie de un nou Pache Protopopescu, cel putin. Sau de un Dem Dobrescu ideal... Rog pe oricine sa citeasca ce descrieri facea acum 100 de ani Dem Dobrescu bucurestenilor si veti vedea Romania de astazi...

Citez eu: „Capitala noastră este oraşul «privilegiilor democratice», căutate nu atât din dorinţa de câştig, ci mai mult din ambiţiunea cuiva de a arăta că este deasupra legilor, că este un privilegiat. Pentru un bucureştean, viaţa fără favoruri este ca friptura fără muştar. Cine nu ştie să câştige privilegii democratice este dispreţuit de toţiai casei, de toate rudele şi de toţi prietenii. Suntem oraşul lui «ştii tu cu cine ai de-a face». Bucureşteanul, chiar bogat fiind, caută să se distingă cel puţin cu un bilet de tramvai gratuit, cu un bilet de teatru sau de tren dat fără plată. Şi să vedeţi pe conducător cum salută cu respect pe toţi chiulangii mari şi mici, dar priveşte cu indiferenţă pe cei care au plătit.“

Expand full comment

In continuare daca si-o fura aia prin Europa de ce sa nu ne-o furam si noi. De ce ma intereseaza pe mine cum traieste ala din Paris? Sau Berlin? Sau Roma? Eu traiesc in Bucuresti, si daca pot fi gasite solutii mai bune, atunci hai sa le gasim. Dar in continuare noi avem mentalitatea de facem si noi ca ei, nu dam un exemplu.

Expand full comment

Ai dreptate. Noi putem rezolva o problema pe care ei nu au reușit să o rezolve.

Cred că ar trebui prima data sa ii ajungem la km de autostrăzi și apoi să vedem dacă suntem capabili și de chestii mai ambițioase cum ar fi locuri de parcare pentru toți.

Expand full comment

Nu trebuie s-o rezolvam noi, doar ca uitandu-ne doar la europeni nu cred ca e o idee buna. In general cu tot cu autostrazile lor europa de vest e in cadere economic vorbind. Nu ca le plang de mila, dar cand mergi pe ideea ca doar masinile electrice trebuie sa fie pe strazi nu pot avea incredere in deciziile lor. La americani de exemplu se poate, cu masini mai mari si orase si mai mari... Nu stiu, zic si eu, poate nu sunt cel mai bun model. Dar umili cum suntem nu vom sti niciodata.

Expand full comment

Orașele americane au fost proiectate din start pentru automobile, e suficient să te uiti pe Google Maps cat de geometric e totul, toate orașele sunt caroiaje perpendiculare. Gândește-te că orașele noastre sunt unele medievale, altele dezvoltate în anii comunismului, când garantat avea toată lumea loc de parcare la câte Dacii erau.

Primăriile au challenge-uri mai mari decât lipsa locurilor de parcare. In plus, in orașele mari se deprioritizeaza.circulatia auto crescând zonele pietonale, crescând flota de autobuze, adăugând benzi de biciclete etc. Cel puțin în Cluj se întâmplă asta, posibil si în alte orașe din Ro, cu siguranță în orașele și.oraselele din vest este deja așa de 10 ani si lumea e mulțumită așa.

Expand full comment

eu spun ce ne deranjeaza pe mai toti pe aici si ce vrem de la primari, nu ma intereseaza ce challenge-uri au ei. Ma rog, Nicusor are clar unul mental, ingropand banii in sistenul comunist de incalzire.

Expand full comment

poate ca iti lipsesc niste informatii legat de sistemul de incalzire, numa'zic.

Ma gandesc ca nu are Nicusor Dan ca pasiune sa ingroape banii intr-o sursa permanenta de probleme si o gaura neagra ci posibil asta e raul cel mai mic. Posibil ca centralele de cartier de care zici sa coste de 1000x mai mult decat carpiturile la sistemul actual.

Trebuie sa te gandesti si ca el trebuie ca in primul rand sa tina sistemul asta in viata, apoi sa faca investitii, iar investitiile in centrale de cartier s-ar finaliza in 10-15 ani.

Expand full comment

Parcarea e nightmare in toate orasele din Europa. In Malta, care toata insula e de marimea Bucurestiului, toti sunt innebuniti sa cumpere masini, dar locurile de parcare sunt putine, iar maltezii care le detin le inchiriaza la preturi de specula (se intalneste des pret de 1500 Euro/luna). Pe de alta parte, din dorinta de a decongestiona mania circulatului cu masina guvernul maltez a luat acum un an masura de a face transportul cu autobuzul (singurul mijloc de transport in comun de altfel), gratuita. Dar numai pentru rezidenti. Turistii achita in continuare 2 euro calatoria...

Aseara, ascultam la Digi24 (online) o ceata de destepti care comentau de ce primari ca ala de la Caracal sau ala de la Crevedia ajung sa candideze... Dezbateau aceeasi problema cu tot felul de ipoteze, fara sa o atinga pe cea care se practica din anii 90. Primarul ajunge sa fie candidat platind la partid. Foarte probabil fiecare partid are lista lor de preturi, pentru primari, consileri, deputati etc. Vrei sa candidezi, contribui, iar apoi se consulta dosarele si cel care are plicul mai gros este desemnat candidat. La finalul anilor 90 eram in tineretul PNL, ca student. Era ca in Caragiale o sedinta de partid inaintea alegerilor din anul 2000...

Dar asta cu plantatul copacilor in Bucuresti nu o inteleg. Credeam ca Bucurestiul e pe drumul cel bun... Din ce am auzit, lui Negoita i-au crescut prea mari 2 palmieri in gradina si s-a gandit sa ii doneze si planteze pe la Hala Laminor... In curand vor face si o plantatie de bananieri si de ananas, ca Romania este aproape o republica bananiera. In vreo 30 de ani, presedintele se va da jos din copacul prezidential pentru vreo ciorba onomastica...

Expand full comment

Mai degraba asa incepe comunismul: NOI stim la ce trebuie sa renuntati VOI. Apoi, foametea si frigul sunt consecinte firesti.

.

Si... eu tot nu inteleg ce e aia taxa pe loc de parcare 100 EUR/an?... AN?... Adica 12 luni?... Saracilor! :))))))))))

Expand full comment

Sa faca o dunga macar, da-i dracu!

Expand full comment

Eu am facut un calcul cu pixul pe hartie: cu banii de parcare pe-o luna - aici, in Iașington, nu in capitala, la saraci - imi iau o masina decenta in leasing...

.

In alta ordine de idei, nici dunga, nici tablie, nici dezapezit. Nici, nix :)))

Expand full comment

chestia cu loc de parcare nominal, la pret derizoriu, este o tampenie care trebuie sa se termine. nu poti avea o resursa limitata si sa o garantezi pentru cativa zi si noapte.

rational ar fi sa fie un abonament (pe oras) ca sa parchezi pe locuri marcate, care sa poate fi platit online si care sa aibe un cost semnificativ astfel ca sa descurajeze detinerea de masina daca nu ai nevoie musai de ea sau de 3-4 pe familie. primul venit, primul servit. as face plata pe ora/zi/luna/an. masini care sa patruleze si sa verifice daca ai platit si daca nu amenda, asa cum se face eficient si civilizat in Oradea.

Expand full comment

Nu ma plang de pret, ci de faptul ca puteau sa il retraseze si ei macar odata la 2 ani. Asta e magaria.

Expand full comment

de acord cu tine. dar Bucurestiul, aceasta comuna neputincioasa, nu are benzile marcate sa le vezi, dar e bine ca se schimba borduri.

Expand full comment