18 Comments

Sistemul e de vina, aceeasi situatie ca si cu sanatatea e si in cazul profesorilor. Meseria de profesor si cea de doctor nu e ca cea de casier, sofer sau muncitor. Ai nevoie de un learning curve obligatoriu pe toata durata carierei si cum sistemul e defect, acest lucru e simulat de majoritatea oamenilor care fac jobul doar pentru bani si pentru ca nu au reusit sa isi securizeze alte joburi.

Trebuie privatizate ambele sisteme si modele in lume sunt, nu inventam roata in nici un caz.

Expand full comment

peste tot exista scoli de stat si private, asa ca nu le poti privatiza pe absolut toate. Trebuie o reforma reala in care leprele alea lenese sa-si merite salariile.

Expand full comment

Trebuie criterii adevarate de performanata. In sistemul public de la noi nu le poti implementa pentru ca sunt sindicatele si iti dau KO si te mai si zboara din functia pe care o ai si vrei sa bagi reforma.

De asta zic, privatizat tot, deacord ca trebuie subventionate anumite categorii sociale, e normal, ca altfel ne intoarcem la analfabetismul dinaintea lui Cuza. Oricum sistemul de invatamant e deja privat pt ca singurul lucru pe care nu-l platesti ca parinte e costul cu cladirea, ca in rest mancare,after/before,diverse carti pe care esti presat sa le iei, etc , le platesti.

Expand full comment

Pur si simplu nu stiu ce pot sa zic aici, pentru ca am prea multe de zis....

Expand full comment

fa o lista :)))

Expand full comment

E o poveste veche. La fiu-meu în clasa lui(a X a,electronică -automatizări)99% dintre colegii sai sunt corigenți, chiar la specializarea pe care o fac!Am văzut ce teme se dau la fizică, chimie,mate,română, numai tâmpenii. Referate și eseuri,nimic practic.Nu știu ce vor ieși din ei,ingineri soft sau hardware nu prea,trebuie sa remarc la fiul meu care are totuși habar sa monteze un PC,am fost prezent la un coleg mai dezghețat anul trecut când au asamblat toata unitatea fără sa se uite pe vreo schemă. Măcar atât. În rest,ai mare dreptate cu sictirismul dascălilor, nu-i interesează rata de promovare la bac sau liceu,după caz pentru că inspectorii școlari puși politic,sunt degeaba, i-as da afară urgent.

Expand full comment

E prima oara cand sunt partial de acord cu tine si o sa ma si explic, evident. Si asta in calitate de parinte al unui copil care a terminat clasa a IVa si a sustinut un examen aproape criminal ca sa ia la clasa de mate intensiv la un colegiu din Ploiesti (nu stim inca rezultatul, oricum irelevant in acest context). La sfarsitul lasei a IVa, copiii stiu (sau ar trebui sa stie) o multime de lucruri, atat la mate, cat si la limba romana. Practic, cine termina clasa a 4a avand un cadru didactic normal si traind intr-o familie cat de cat functionala stie sa scrie corect, sa citeasca cursiv, stie adunare, scadere, inmultire, impartire, calcule matematice, un pic de istorie si geografie, etc. Profesorasul...asta inseamna ca vorbim de copii peste aceasta clasa. Aici e o problema mai complexa un pic. Daca un copil nu a beneficiat de educatie corecta pana la varsta de 10-11 ani a pierdut, din pacate pentru el si pana la urma pentru noi toti, ceea ce se cheama "fereastra de oportunitate in invatare" si cu greu mai poate recupera ceva. Cum ajung copiii sa treaca clasa fara sa stie sa citeasca...ei asta e problema lor, a cadrelor didactice. A sistemului, cum ne-am obisnuit sa spunem. Ce ar fi de facut, o sa ne intrebam noi la nesfarsit...? Pai probabil o curicula mai putin stufoasa in primii ani, ca sa aiba toti copiii timp sa aprofundeze ce invata. Invatatori bine pregatiti si corect remunerati. Scoala remediala serioasa in timpul vacantelor. Este un ritm foarte sustinut in invatamantul asta al nostru, iar copiii ai caror parinti nu stau de capul lor nu reusesc sa faca fata. In plus, vorbim totusi despre copii diferiti: unii sunt mai rapizi in gandire, altii mai lenti, vorbim deci si despre un efort personal. Aici probabil e cheia. Multumesc mult pentru atentie!

Expand full comment

Reflecteaza te rog, cat poti tu de mult, la chestiunile astea si vezi unde duc, apoi ține-le pentru tine, nu e nevoie de nicio dezbatere:

(*) Ma refer la profesorii din invatamantul gimnazial/liceal:

- profesorii nu (mai) au autoritate

- parintii, (daca se coalizeaza cativa) pot da afara/schimba dintr-o scoala orice profesor

- profesorii nu au si nu au avut salarii bune niciodata (dupa revolutie), chiar daca muncesc 4 ore pe zi (ceea ce nu e adevarat, dar e parerea ta).

- calitatea slaba a pedagogiei (profesori slabi) se datoreste fondurilor insuficiente alocate invatamantului de peste 30 ani, profesorii (buni) migrând in spatiul privat. Sistemul, confruntându-se cu o penurie de profesori, este "nevoit" sa accepte si pe cei slabi (care altfel nu ar fi avut nicio sansa). Situatia se poate reversa imediat daca sunt injectate fonduri suficiente in invatamantul (primar/secundar), iar posturile vor fi obtinute prin concurs. Vezi cat de departe e acest deziderat?

- copiilor le trebuie limite, spre exemplu "uniforma scolara" este un fel de "limita", apoi restrangerea interventiilor parintilor in actul educativ este iarasi o "limita" necesara, se intampla adesea astfel de imixtiuni ale parintilor in gimnaziu, numai atunci cand ai copii intelegi intreg tabloul, nici eu nu le-am inteles inainte de a avea copii.

Disclaimer:

NU sunt profesor, nu am nicio ruda profesor, am un copil care a trecut prin gimnaziu si am "vazut"

sistemul, am vazut intamplandu-se tot ceea ce am spus mai sus. Am vazut profesori putin mai exigenti (de fapt isi faceau meseria bine), indepartati de la clase din cauza "tribalizarii" parintilor, unii dintre ei cu pile in minister. Daca ai putea sa te plasezi putin in locul unui profesor, prost-platit, fara autoritate, fara pile in minister, si care a fost indepartat (sau care a avut un coleg care a fost indepartat de la clasa/scoala) si care ajunge sa-si puna intrebarea: si toate astea pentru ce?

Ma declar multumit daca am reusit sa ne punem si altfel de intrebari, si poate sa cautam solutii incepand din alta parte, incepand cu situarea dascalului, ca pozitie sociala pe care a avut-o candva. Cine va avea de castigat? Evident, noi (societatea).

Expand full comment

Atunci las' ca raspund eu, ca am fost crescut de la gradinita pana la sfarsit de-a 12-a de bunici, iar bunica-mea a fost invatatoare la ciclul primar :)))

.

In toate replicile de aici este ceva demn de retinut. Am sa incerc o sumarizare (ordinea e aleatorie, nu discrimineaza intre autorii opiniilor):

.

Invatamantul este un mediu care nu se poate reforma decat top-down (ca multe altele de importanta sistemica). Altfel, orice incercare punctuala (profesori cu initiativa, ca sunt destui, in prezent ignorati; parinti capabili sa sustina efortul acestor profesori) este sortita esecului.

.

Un dascal NU munceste doar 4-6 ore pe zi. Dar profesia asta si-a pierdut prestigiul, desconsiderare incurajata de politicile guvernamentale care incurajeaza orice numai performanta nu, intr-un cadru in care prolifereaza asistatii sociali, in toate formele lor - incat numai atat se vede, ori suntem dispusi sa acceptam: 4-6 ore pe zi.

.

Ce se intampla in invatamant e doar un simptom, o manifestare societala in care doar se bifeaza niste casute. Dezvoltarea cognitiva a copilului, relevanta curriculei in piață, demnitatea unei profesii esentiale pentru viitorul pe termen lung al unei natii sunt doar abstractizari.

.

Si-atunci, intrebarea este: daca ne doare pe atatia, cum ducem chestiunea asta mai presus de un blog citit de oameni cu cap - dar prea putini? Cum declansezi bottom-up o schimbare profunda top-down intr-un stat care pare decis sa permita accesul in functii de impact doar celor care nu vor schimbarea status-quo-ului?

Expand full comment

iti respect opiniile, nu sunt de acord cu toate :)

Expand full comment

Pare greu de crezut, dar sistemul de invatamant se va "auto-curata" in momentul in care salariile profesorilor (de gimnaziu) devin atractive. Leprele vor fi inlocuite imediat de profesori competenti (pentru ca acestia exista, dar nu vor sa munceasca pe nimic). Este pur si simplu o schimbare naturala. E cam ca la fotbal, daca investesti, in mod siguuur ai rezultate. Dar iti dai seama despre ce vorbim noi aici? Noi vorbim despre investitii in educatie... cu Ciolacu/Ciuca pregatindu-se sa ajunga presedinti.... aici e problema.

Expand full comment

Simplifici prea mult problema, e mai multa psihologie la mijloc, de materialul clientului ai auzit? Când copilul îți vine de acasă cu deficit grav de atenție, cu mentalitatea ca nu are rost sa învețe și cu toate trendurile de pe tiktok ca ideal în viata, crezi ca poți face prea multe sa îl înveți? Sa mai zic de faptul ca ai un profesor vs 20 sau mai mulți copii, fiecare cu ritmul sau și cu punctul lui de plecare, iar programa e stufoasa? De toate hârtiile și birocrația din spate discutam? Da, evident, mulți din profesori sunt acolo numai buni de aruncat, dar nu, vina nu e a profesorilor, ci e una colectiva: părinți, societate, stat, profesori, noi ceilalți etc.

Expand full comment

Eu nu zic ca nu e si vina copiilor, departe de mine, doar ma luasem de cum aborda tovarasul profesor treaba. Aia cu deficitul de atentie e de dezbatut. Un copil iti vine de la console, tablete si mobile sa vada un basinos care scrie cu creta pe tabla si repeta monoton acelasi kkt, ca avem programele alea de la WW2. Cum dracu sa fie atent?? Cred ca si eu as avea ADHD la faza asta :)))

Expand full comment

Pai eu aveam de acum 20 de ani nervi la școală, ca ni se dicta și scriam ca prostii, din manuale! Și nu aveam tablete...Dar eu tot cred ca, o situație se rezolva de sus în jos: fa un sistem educational ca lumea, ca stat, și profii se vor conforma. Dacă sistemul e varza, profii vor fi și ei varza (cum și sunt). Ca dau ei vina pe oricine numai pe ei nu, asta arata cât sunt de oameni, ca nu-s mai răsăriți decât poporul, din păcate.

Expand full comment

Un profesor vs 20+ copii.

Programa e stufoasa.

Orele nu mai sunt ore (50 m + 10 m pauza), ci improvizatii (35-40 m + 5 m pauza... WTF?... Pai cine nu a venit cu deficitul de atentie de acasa (sporit alarmant de scroll-ul pe ecrane), il capata in scoala - ca infectiile in spital).

Sistemul e o birocratie de cosmar.

.

Exact.

.

Unde e greva profesorilor pentru toate astea?

.

Primul pas ca sa speri sa primesti ceva este sa ceri. Cine e cel mai in masura sa semnaleze treburile astea (in conditile in care, din vremuri pandemice, prezenta parintilor in scoli a fost restrictionata draconic), daca nu profesorul?

.

Au facut greva pentru venitul lor - OK.

Acum sa faca greva pentru conditiile in care trebuie sa-l castige. Eu cred ca li s-ar alatura foarte multa lume. Pentru ca aceasta greva ar avea in centrul ei omul: copilul in primul rand - apoi dascalul, apoi parintele.

.

O constatare filozofico-mioritico-meditativa nu ajuta pe nimeni - si aici ii dau dreptate lui Sebastian.

Expand full comment

nu i-am vazut sa faca ever greva decat pentru salarii, ca dovada ca li se drapeleaza colectiv de ce fac la locul de munca, man.

Expand full comment

De acord, am fost foarte supărat când am văzut ca profesorii au plecat repede acasă, la o greva și asa pornita greu. Au avut momentul, dar l-au irosit. În rest, profesorii oare din ce popor sunt luați? Credeți ca ei nu sunt reprezentativi pentru România și pentru romani? Ba sunt, deci dispunerea lor statistica va fi fix după Clopotul lui Gauss, putinextrem de varza, putini foarte faini, majoritatea fix ca media țării.

Expand full comment