Raspunsul simplu si evident este: pentru ca se poate. Dar pana acolo sunt niste detalii de discutat, evident.
In primul rand, pentru multe posturi de genul asta nu se cer niste cunostiinte foarte specifice despre domeniul respectiv. Sau detalii tehnice aprofundate. Ca sa ajungi product manager (pozitia care e pepiniera de imbecili in domeniul meu, alaturi de Scrum Master) nu iti va cere nimeni sa codezi ceva.
Ceea ce are sens, dar pe de alta parte, ar trebui sa se asigure ca stii ce e ala backend macar. De multe ori chestia asta se sare ca “lasa-l domle, ca trebuie sa stie sa ii organizeze doar”. Si asta nu doar in IT, ci si in alte domenii, pe pozitii similare. Mai arati si 2-3 certificari si aia e, plang fetele de la HR de dragul tau, e clar ca tu esti idealul!
Adevarata problema e ca trebuie sa ai o idee de specificul muncii facute de subalterni, ca sa ii poti coordona si sa nu faci tampenii. Iar destui nu au, asa ca jumatate din munca lor e irosita din start, pe langa modul in care afecteaza productivitatea celorlalti. Si sa nu uitam cand incepe datul vinei pe altii, ala este apogeul genului astora de habarnisti ajunsi sus.
Apoi, e vorba de profilul psihologic, din pacate nu cei mai buni si mai viteji dintre noi sunt atrasi de pozitiile de putere. Am vazut destui oameni care nu doreau “sa fie sefi” ca sa nu ii doara capul, desi erau foarte ok si profesional si ca oameni. Si am vazut destui dementi care isi doreau cu pasiune sa iobageasca si ei pe cineva.
Genul asta de pozitii atrag pe cei cu anumite inclinatii, derivate dintr-o patologie nu tocmai fericita si de multe ori asta este foarte vizibil. De la loseri care nu au o viata reala, pana la tot soiul de complexati care au impresia ca fiind sefi isi demonstreaza valoarea si isi mentin respectul de sine, e tot spectrul de sonati acolo.
Mai sunt si cei ce sunt impinsi sa ajunga acolo si nu au niciun chef sa o faca. Nu foarte multi, dar sunt destui cat sa fie o categorie relevanta. Oameni cu zero inclinatii spre management, pusi sefi doar ca-s buni la ceea ce fac. Asta e o ineptie in sine, pentru ca e o diferenta intre a-ti face meseria bine si a cunoaste domeniu si a indruma si sfatui alti oameni cum sa o faca. Asta am vazut-o foarte des la developeri ajunsi lead developeri sau Tech Director sau chiar CIO, desi comunicarea lor era sub-mediocra iar people skills inexistente.
Bine, la urma urmelor nimeni nu se naste sef si nici nu prea se invata din carti si certificari, cum se chinuie toti nereusitii sa ne convinga pe Linkedin. Si majoritatea oamenilor fac multe greseli pana invata sa conduca pe altii. Am mai zis-o si o sa o repet, in primele mele pozitii de management am fost si eu unul din dobitocii de care acum fac misto, dar macar mi-am revenit. Altii nu au avut sansa asta niciodata, din pacate.
Uite o poveste reala recenta de anul acesta!
Sunt la o firma IT out sourcing.
Nu am avut niciodata meeting face to face cu managerul. o tipa responsabila de proiect zicea ca e f ocupat.
Mai mult, dupa vreo cativa ani de stat la o firma mica care nu mai mergea, am zis sa schimb sa mai invat ceva technologii. Si ajung aici la firma asta de outsourcing, nu am cerut mult (my bad) ca na sunt putin outdated.
Ce sa vezi?
Pe proiect de devops mai sunt 3 seniori si eu.
- unul lipseste mai tot timpul de la dailyuri, ba e bolnav, ma a avut ceva de rezolvat, in 3 luni a avut 3 taskuri, cred ca doar unul l-a terminat. Dupa 3 luni a plecat.
- celalalt senior, are o firma a lui, si el lipseste des dar asa cat sa faca un minim de treaba, face ceva taskuri sa zicem 14 taskuri in 4 luni. Ca sa-l citez "Incet dar sigur"
- al treilea e foarte muncitor isi da interesul, face 60 de taskuri din alea mici majoritatea de generat tokenuri de acces etc. Dar nu stiu cum de a fost angajat ca senior (ba stiu, mi-a zis ca aveau neaparat nevoie sa gaseasca 2 oameni sa prinda proiectul) ca nu stie mare lucru (am o groaza de print screenuri: nu stie sa atasaeze un fisier la PRul din BitBucket, pune intrebari stupide, este pus de cei de proiect sa citeasca codul, el posteaza linkuri, eu analizez si raspund in locul lui etc), nu ia taskuri de scris cod, nu stie Kubernetesm nu stie terraform ...adica NU STIE aceeleasi tehnologii care nu le stiam nici eu,d ar ia cu 1000 euro in plus ca mine!!!
- al 4 lea sunt eu care in 2 luni fac 30 de taskuri si mai mici si mai cateva foarte grele care iau mai mult timp.
Construiesc o relatie buna cu managerul de la client care e foarte ok, vede situatia si ramane si el preplex dar si acolo e un context: dupa pandemie li s-a cerut sa revina la birou, lume anu a vrut, atunci firma le-a aduc contractori! si manageriid e acolo trebuie sa faca sa mearga treaba cu contractorii, oamenii de acolo au mai plecat, mai greu cu comunciarea cu ei, etc.
Nivelule sniorilor de la client este mult peste nivelul seniorilor din echipa din Ro!
Concluzie si lectie dura pentru mine!
Data viitoare trebuie sa cer mai multi bani, eu lovit de sidnromul impostorului, na sa fiu corect ca nu stiu nu stiu ce tehnologii! Uite ca altul cu tupeu (sau mai norocos) nici el nu stie dar a a cerut mult si invata tehnologii pe bani de senior.
Am dat like aici altfel vede managera pe Linkedin :)) (da, îmi dă stalk la activitate, s-a dat de gol într-un 1 on 1)
Non-Technical managers în puncte cheie al unui software dezvoltat sunt cel mai haos.
Nu zice nimeni că tre' să ştii repede totul, dar noțiuni cât să pui treaba cap la cap, măcar cum se face un ticket în jira nu te-ar încurca, zic si eu. După mă rupi pe mine în meetings cu abureli de tip "team cohesion, velocity, diversity & inclusion" şi alte rahaturi.
O zi faină că intru in daily! (Sau daily stand--up scrum ceremony, cum zicem ăştia mai bazați, ce ştii tu..)