Ca tot l-am declarat vinerea trecuta pe Klown Iohannis ca fiind derapatul saptamanii, dupa afirmatia ca “sistemul de invatamant romanesc trece printr-o vasta reforma”, zilele astea ma gandeam la invatamantul romanesc.
Deci tu zici sa nu mai invete copiii la scoala o litanie de genul:
...Voda X a domnit intre anii cutare si cutare, Voda Y intre anii..., Voda Z intre anii... - si fiecare s-a batut cu invadatorii nemernici astfel: X in anul cutare, in localitatea cutare; Y in anul...
.
Si in loc de asta sa retina o concluzie de genul:
Consecinta domniilor din Tara Romaneasca dintre anii X si Y a fost consolidarea unui stat feudal intre granitele cutare si cutare, cu capitala in cutare loc - structura care s-a pastrat pana nush ce lucru deosebit s-a mai intamplat.
?
.
Apăi asta ar fi curata revolutie! Sa pui bucatelele intr-un context, sa intelegi care a fost efectul si cum a influentat el alte lucruri. Adica sa consolidezi si sa interpretezi = sa gandesti, nu sa memorezi?
.
Blasfemie!
.
Eu nu stiu ce om as fi fost azi daca nu memoram Regulamentele Organice si domniile fanariote! Dar sigur NU eram pregatit pentru viata.
In epoca informatiei disponibile cu nemiluita printr-un singur click, scoala NU trebuie sa mai insiste pe memorarea informatiei, ci TREBUIE sa invete un copil sa o filtreze, sa o sintetizeze si sa o inteleaga intr-un context mai larg -- si, in paralel, tot scoala TREBUIE sa ajute la a discerne care elev are nevoie de o anumita informatie (ca pe un matematician sigur nu-l extaziaza sa-i numere bataliile lui Mihai Viteazu)
dupa multe derapaje la derapaje in sf. topic interesant.
orice incercare sa normezi performanta la stat va decapita initiatorul, fie ca vb de invatamant, sanatate sau admin publica. abia o mimeaza astia la societatile listate la bursa unde se cere transparenta.
in opinia mea singura sansa de modernizare e privatizarea sistemului. eu nu inteleg ce rost are acum, pe langa idiotenia de a studia pe nush cine care a trait acum 200 de ani in loc de Cartarescu gen, care e inca live si cu care te poti conecta, programul de 4 ore gen. Toata lumea normala la cap care face copii, munceste 8 ore si are nevoie de vreo 10 ca sa ajunga la munca si sa mai bea o cafea. in plus 0 accent pe sport, toata lumea vine scutita ca nu are chef sa stea in vestiar cu 50 de copii, si ne mai miram de fac infarct la 29 de ani. Daca se strica liftul sunt unii care prefera sa nu mai dea pe acasa.
Din pacate, cam asta este invatamantul la noi: multa materie inutila, cum ai mentionat si tu. Plus ca omoara creativitatea copiilor si nu ii face curiosi. Rareori tin minte vreun profesor sa predea ceva cu pasiune; rosteau aceleasi lectii de cand au intrat in invatamant.
Discuția e complexa, dar zic doar atât: are cineva impresia ca scoala e pentru copii și oameni? E pentru sistem, o metoda indirecta (de fapt, e destul de directa) de întărire a acestuia...
Eu cand zic ca invatamantul la noi e ca pe vremea lui Caragiale, lumea crede ca exagerez sau glumesc. Pe de alta parte nu sunt asa de naiv incat sa cred ca educatia e facuta sa NU ne piarda timpul. ;)
Numai stiu cum e acum dar am urat cu patima si in scoala si in facultate orele care de fapt erau dictari si luat de notite (faeam pariuri la un curs in anul 2 cate ecuatii vor fi predate pana la finalul cursului care tinea 3 ore si unde totul era de fapt o reuniune de copiat de pe tabla, motiv pentru care dupa prima luna i-a dat delete din agenda mea) si am iubit profesorii care tineau prelegeri in care explicau sau te provocau sa gandesti si sa comunici.
Cum i-am dispretuit pe cei care faceau push extrem pe performanta si pentru ei singurii valorosi erau cei 5 mega olimpici din coltul de nord-vest al clasei iar restul erau un fel de sos care sa traga la cantar. Iar mie mi se rupea de Chimia aia organica de prin clasa a 12-a pe cand aia care dadeau la Medicina o visau noaptea mai ceva ca pe colega aia pe care ar fi luat-o de nevasta toti baietii din promotia noastra.
Slava Domnului ca acum exista teste vocationale si parintii care au putina minte se pot ocupa de problema din timp ca sa nu mai schilodeasca emotional generatii intregi. Ar trebui sa fie obligatorii in toate scolile, cum ar trebui sa existe discipline intre care sa poti opta (de exemplu la liceu) si sa iti poti face un profil de studiu mai aproape de profilul tau vocational.
Sigur, daca cineva s-ar si ocupa de profesorii aia care daca ar fi examinati, nu ar trece clasa dar si de nesimtitii aia care de la prima ora isi pun numarul de mobil pe tabla pentru meditatii in caz ca vrei note mai mari sau uneori chiar sa treci.
Pariul meu (trist) este ca tot mai putini oameni vor dori sa fie profesori in Romania sa se sacrifice pe altarul fauririi "omului nou" ...
Deci tu zici sa nu mai invete copiii la scoala o litanie de genul:
...Voda X a domnit intre anii cutare si cutare, Voda Y intre anii..., Voda Z intre anii... - si fiecare s-a batut cu invadatorii nemernici astfel: X in anul cutare, in localitatea cutare; Y in anul...
.
Si in loc de asta sa retina o concluzie de genul:
Consecinta domniilor din Tara Romaneasca dintre anii X si Y a fost consolidarea unui stat feudal intre granitele cutare si cutare, cu capitala in cutare loc - structura care s-a pastrat pana nush ce lucru deosebit s-a mai intamplat.
?
.
Apăi asta ar fi curata revolutie! Sa pui bucatelele intr-un context, sa intelegi care a fost efectul si cum a influentat el alte lucruri. Adica sa consolidezi si sa interpretezi = sa gandesti, nu sa memorezi?
.
Blasfemie!
.
Eu nu stiu ce om as fi fost azi daca nu memoram Regulamentele Organice si domniile fanariote! Dar sigur NU eram pregatit pentru viata.
Pe scurt:
In epoca informatiei disponibile cu nemiluita printr-un singur click, scoala NU trebuie sa mai insiste pe memorarea informatiei, ci TREBUIE sa invete un copil sa o filtreze, sa o sintetizeze si sa o inteleaga intr-un context mai larg -- si, in paralel, tot scoala TREBUIE sa ajute la a discerne care elev are nevoie de o anumita informatie (ca pe un matematician sigur nu-l extaziaza sa-i numere bataliile lui Mihai Viteazu)
dupa multe derapaje la derapaje in sf. topic interesant.
orice incercare sa normezi performanta la stat va decapita initiatorul, fie ca vb de invatamant, sanatate sau admin publica. abia o mimeaza astia la societatile listate la bursa unde se cere transparenta.
in opinia mea singura sansa de modernizare e privatizarea sistemului. eu nu inteleg ce rost are acum, pe langa idiotenia de a studia pe nush cine care a trait acum 200 de ani in loc de Cartarescu gen, care e inca live si cu care te poti conecta, programul de 4 ore gen. Toata lumea normala la cap care face copii, munceste 8 ore si are nevoie de vreo 10 ca sa ajunga la munca si sa mai bea o cafea. in plus 0 accent pe sport, toata lumea vine scutita ca nu are chef sa stea in vestiar cu 50 de copii, si ne mai miram de fac infarct la 29 de ani. Daca se strica liftul sunt unii care prefera sa nu mai dea pe acasa.
da, am cam fost in pana de subiecte, m-a ofticat ciolacu si noile taxe cam prea tare.
Din pacate, cam asta este invatamantul la noi: multa materie inutila, cum ai mentionat si tu. Plus ca omoara creativitatea copiilor si nu ii face curiosi. Rareori tin minte vreun profesor sa predea ceva cu pasiune; rosteau aceleasi lectii de cand au intrat in invatamant.
da, zici ca e predica de duminica :))
Discuția e complexa, dar zic doar atât: are cineva impresia ca scoala e pentru copii și oameni? E pentru sistem, o metoda indirecta (de fapt, e destul de directa) de întărire a acestuia...
Eu cand zic ca invatamantul la noi e ca pe vremea lui Caragiale, lumea crede ca exagerez sau glumesc. Pe de alta parte nu sunt asa de naiv incat sa cred ca educatia e facuta sa NU ne piarda timpul. ;)
Numai stiu cum e acum dar am urat cu patima si in scoala si in facultate orele care de fapt erau dictari si luat de notite (faeam pariuri la un curs in anul 2 cate ecuatii vor fi predate pana la finalul cursului care tinea 3 ore si unde totul era de fapt o reuniune de copiat de pe tabla, motiv pentru care dupa prima luna i-a dat delete din agenda mea) si am iubit profesorii care tineau prelegeri in care explicau sau te provocau sa gandesti si sa comunici.
Cum i-am dispretuit pe cei care faceau push extrem pe performanta si pentru ei singurii valorosi erau cei 5 mega olimpici din coltul de nord-vest al clasei iar restul erau un fel de sos care sa traga la cantar. Iar mie mi se rupea de Chimia aia organica de prin clasa a 12-a pe cand aia care dadeau la Medicina o visau noaptea mai ceva ca pe colega aia pe care ar fi luat-o de nevasta toti baietii din promotia noastra.
Slava Domnului ca acum exista teste vocationale si parintii care au putina minte se pot ocupa de problema din timp ca sa nu mai schilodeasca emotional generatii intregi. Ar trebui sa fie obligatorii in toate scolile, cum ar trebui sa existe discipline intre care sa poti opta (de exemplu la liceu) si sa iti poti face un profil de studiu mai aproape de profilul tau vocational.
Sigur, daca cineva s-ar si ocupa de profesorii aia care daca ar fi examinati, nu ar trece clasa dar si de nesimtitii aia care de la prima ora isi pun numarul de mobil pe tabla pentru meditatii in caz ca vrei note mai mari sau uneori chiar sa treci.
Pariul meu (trist) este ca tot mai putini oameni vor dori sa fie profesori in Romania sa se sacrifice pe altarul fauririi "omului nou" ...