Povestea catastrofala a celor de la Boeing cu modelul 737 MAX arata doua lucruri: limita inteligentei unor contractori foarte ieftini si lipsa de limita a ticalosiei corporatiste.
Aveti aici istoricul nefericitului model 737 si lunga sa lista de probleme. De la 2 accidente care au omorat tot ce era la bord pana la usi care cad si dibluri date aiurea in fuselaj.
Cum au cazut cele doua avioane? Pai un software varza, facut de indienii de la HCL cu 9 dolari pe ora. Normal ca nimeni nu va zice “e vina lor” dar am lucrat ani de zile cu indienii, nu am vazut niciodata o munca decenta macar. Nu zic buna, da?
Referitor la ticalosia corporatista, asta s-a manifestat in interiorul companiei. Asta e un articol absolut fascinant despre outsourcing delirant si descurajarea verificarilor interne. Practic au ales sa inchida ochii la probleme si sa mearga mai departe, riscand viata unor oameni si dand in outsourcing tot ce se putea in timp ce-si concediau specialistii.
Dar ideea de baza a articolului asta nu este ce face si nu face Boeing. Este ce fac toti, pentru ca aici am avut doar un exemplu extrem, unde, prin natura produsului, consecintele se vad foarte repede. Dar asta o fac cu totii: outsourcing la greu si imbecilitate interna cat cuprinde.
Orice pentru a mari pretul actiunilor si a reduce costurile, dar asta merge doar pana la un punct. Nu exista ieftin si bun, asta e o legenda si va ramane una. Baietii aia nu-ti iau 9 dolari pe ora de muncit la software ca-s buni, daca puteau luau mai mult. Iti iau ca au ciupalaci care muncesc pe banii aia PENTRU CA NU SUNT IN STARE SA O FACA PE MAI MULT.
Daca erau, se duceau si se angajau la Google, Microsoft, astia marii care platesc mai bine. Sau se carau din tara aia. Dar cum nu au fost in stare, au stat la HCL, cu consecintele de rigoare. La fel si outsourcing-ul de orice, exista o limita a inteligentei implicate acolo, pentru ca sa fim seriosi, la asta se ajunge.
Cand se platea prost jobul de project manager in Romania, eu faceam de 3-4 ori mai mult in freelancing, pentru ca ma ducea capul si clientii plateau pentru ca eram mai ieftin ca ai lor din State, DAR nu exagerat de ieftin. Daca as fi fost prost si atat puteam, ramaneam la ceva companie locala in perioada aia si munceam pe plantatie la birou.
Asa si cu miracolele externalizarii in India si China. Merg cand faci sosete si incaltaminte si haine si chestii simple. Ba chiar la asamblare la benzi rulante, cum e la Foxconn, care face jucariile de la Apple. Dar pe masura ce lucrurile se complica, nu se mai merita si defectele incep sa se vada. Se ajunge la limita a cat pot baietii.
Viitorul outsourcingului foarte ieftin o sa devina ciudat de la un punct in sus, iar Boeing a atins acea limita. Toti stiu, peste tot, cum sunt devii indieni, dar nimeni nu o spune oficial.Inca. Ca na, e rasism.
Iar treaba cu asa zisa inteligenta artificiala, daca vor reusi sa o evolueaza, o sa fie urmatorul nivel in domeniu, lasand fara munca fix pe astia care fac munci de low level, repetitive, sau scriu cod prost pentru chestii simple. Am vazut exact anul trecut cat de prost poate face o agentie indiana un banal site de coaching sportiv, unde erau doar formule si tabele, nimic complicat. Si nu era prima oara, dar sunt tot mai varza, pe masura ce tehnologia devine mai complexa.
Incep sa se atinga niste limite si din fericire, noi suntem bine pozitionati penru ele, daca s-ar opri exodul creierelor din tara. Pe indieni nu ii vad bine si sincer, ma bucura, pentru ca ani de zile lucrati cu ei sigur mi-au scurtat zilele si omorat mai multi neuroni decat orice altceva.
Să nu uităm și de faptul că Boeing anre un "DEI scoring" al dracului de mare. Se poate face o mapare foarte clară cu un grafic "DEI scoring vs quality drop vs turnover". Iasă ceva sublim. Dar na când disonanța cognitivă este legitimată la nivel corporate și când incompetența este noua normalitate "The New Normal" - never forget, exact un mega fail gen Boeing obți. Eu garantez că râciu ăla de CEO de la Boeing o să plece în penzie cu ceva milioane în valijoară. Exact ca gunoiul dinaintea lui (rahatul ăla din documentarul Downfall: The case agaist Boeing). De atunci rahatul ăsta de companie trebuia băgat în supraveghere continuă, mega auditați & mega controlați. Chiar închiși temporar (production stop & delivery stop) și bagați în "organisational reingineering" - făcut prăpăd prin hoardele de incompetenți propășiți pe acolo.
la minciuna/lins/combinatii, pe romanasi nu-i intrece nimeni sincer.
indienii sunt si multi ca populatie. la aproape 20% din glob e clar ca vei gasi din toate categoriile destui. asta o spune statistica. Acum 2 ani parca, vazusem o oferta de la o companie de consultanta, unde imi oferea un nearshore in india cu su 100 de euro fara tva pe zi. Si stateam sa ma gandesc cum traieste omul care lucreaza pt ei, care ia mai putin de jumate si teoretic nu e platit la negru,pentru ca e clar ca nu are pregatirea necesara pentru jobul respectiv.Vina nu e a lui, ci a celor care pun botul la astfel de mizerii si hapsaneli.
In industria aeronautica s-a petrecut urmatorea evolutie in ultimii 20 de ani. Americanii de la Boeing au facut outsorcing clasic pe anumite componente cam prin toata lumea, ca sa faca reducere de costuri. Airbus a deschis in China direct fabrica. probabil ca in curand o sa expire licentele la componentele cheie si o sa faca avioane cum fac acum masini.
Daca pana acum 20 de ani Boeing era mult peste Airbus, acum se pare ca europenii au jucat cartea castigatoare, pentru ca sunt mai fiabile si mai ieftine cele din urma. Personal cred ca oricum intr-un avion sansa e mult mai mica sa o mierlesti comparand cu a conduce in Ro, chiar daca mai pica o usa :)